VW Passat 1,9 TDI kód BLS rok 2008
Z Brna k nám přijel do dílny se svítící kontrolku motoru a filtru DPF. První jsem zkontroloval koncovku výfuku (byla čista jen drobné saze) a měrku oleje (jestli nepřibývá olej kvůli časté regeneraci)
Následovalo vyčtení paměti závad z ř. j. motoru
Závady: Obr. 1
V měřených hodnotách DPF poslední regenerace byla před 2550km, 72% hmotnost popílku, koeficient zanesení 101%! - motor v nouzov.režimu
Hodnoty diferenciálního tlaku filtru částic
850ot - 63mbar
1500ot - 122mbar
2000ot - 201mbar
2500ot - 245mbar
Měření za jízdy - test ukáže, jestli umí oxidační katalyzátor vytvořit dostatečnou teplotu pro shoření sazí v DPF. Max teploty při regeneraci: turbo 822°C, oxidační katalyzátor 672°C, za DPF 660°C - teploty v pořádku. Regenerace proběhla úspěšně. Koeficient zanesení 0%.
Hodnoty diferenciálního tlaku filtru částic po úspěšné regeneraci
850ot - 2,5mbar
1500ot – 7,6mbar
2000ot – 10,2mbar
2500ot – 20,4mbar
Filtr částic – poslán na vyčištění od popílku odbornou firmou (pozor žádná chemie, ta filtr nenávratně poškodí!!!) filtr se protisměrně vyčisti (je jako nový vydrží dalších 150tis km) obr. 3
Dále je potřeba otestovat klapku sání V157 (při její poruše neprobíhá regenerace) při jejím měření zjištěno zadrhávání, po rozebrání chyběl zub (mechanické poškození klapky) viz obr. 4
Nová klapka, vyčištěn DPF a nastaven jako nový v ř. j. motoru. Vyměněné všechny žhavící svíčky. Z novu test regenerace za jízdy. Asi po 10 min rozsvícení kontrolky motoru a přerušení regenerace. V závadě opět klapka V157 ! Následovalo napojení osciloskopu potenciometru klapky a to samé na ř.j. motoru. Při jejím měření a akceleraci motoru bylo vidět vynechávání napětí potenciometru.(obr. 5) Ve žlutém rámečku barevné označení kabelu zapojení 1-6. Modrý rámeček napojení osciloskopu přímo na potenciometr klapky sání kabel 1. Kostra, 2. signál potenciometru, 4. napětí potenciometru (+5V). Bílí rámeček kde jsou měřící hroty napojené na řídící jednotku motoru kabel 3. napětí potenciometru, 5. signál potenciometru a 6 kostra. Červené šípky ukazuji propady napájení ke kostře. Tím se samozřejmě kopíruje signál i na signálním vodiči potenciometru ale v bílém rámečku je napětí v pořádku (kabel 5 modrá šipka ok) Takže ř.j. posílá napětí +5V do klapky V157 správně ale ke klapce se ztrácí cestou ve zřejmě ve svazku. Provizorně natažený nový kabel mimo svazek. Od té doby vše v pořádku (test akč.členu) Následovala poslední zkouška kdy se klapka nejvíce používá a to při regeneraci. Celou reg.vše ok až skoro při konci regenerace se znova rozsvítila kontrolka motoru.V závadě zapsaná opět klapka V157.Tentokrát jsem napojil celou klapku sání všech 5 vodičů + proudové kleště na ovládání motorku klapky. Stačilo zap.regeneraci za jízdy a závada naskočila hned, už ne zkrat potenciometru ale nesmyslný signál (8313 Potenciometr klapky v sacím potrubí - nesmyslný signál) Tentokrát byl přerušený kabel k ovladání motorku klapky (obr.8 stejné napětí na obou vedení 14,26V !) Po pátrání přerušenýho kabelu ve svazku se našel i ten první kabel (obr.6) .Vše opraveno(obr.9 červená šipka 12V a modrá správně na kostru, žluty ukazuje že se klapka natáčí - kabel 6 proud.kleště) ve svazku a test poslední regenerace při jizdě(obr.9) Již vše bez problému .
Na závěr:
Moc závad najednou. Ale nestačilo by jen vyměnit nebo vyčistit DPF aniž by se zjistila přičina zanášení, protože takové auto by se za pár tis km vrátilo zpět s plným DPF .