Úvod>Naše práce >VW Passat - svítí kontrolka DPF

VW Passat - svítí kontrolka DPF

VW Passat 1,9 TDI kód BLS rok 2008 

Z Brna k nám přijel do dílny se svítící kontrolku motoru a filtru DPF. První jsem zkontroloval koncovku výfuku (byla čista jen drobné saze) a měrku oleje (jestli nepřibývá olej kvůli časté regeneraci)

Následovalo vyčtení paměti závad z ř. j. motoru 

Závady: Obr. 1

  1. Filtr částic - nadměrně zanesen
  2. Žhavící svíčka 1 - Q10
  3. Žhavící svíčka 2 - Q11
  4. Potenciometr klapky v sacím potrubí - zkrat na kostru 

V měřených hodnotách DPF poslední regenerace byla před 2550km, 72% hmotnost popílku, koeficient zanesení 101%! - motor v nouzov.režimu

Hodnoty diferenciálního tlaku filtru částic 

850ot -  63mbar

1500ot - 122mbar

2000ot - 201mbar

2500ot - 245mbar

Měření za jízdy - test ukáže, jestli umí oxidační katalyzátor vytvořit dostatečnou teplotu pro shoření sazí v DPF. Max teploty při regeneraci: turbo 822°C, oxidační katalyzátor 672°C, za DPF 660°C - teploty v pořádku. Regenerace proběhla úspěšně. Koeficient zanesení 0%.

Hodnoty diferenciálního tlaku filtru částic po úspěšné regeneraci

850ot -  2,5mbar

1500ot – 7,6mbar

2000ot – 10,2mbar

2500ot – 20,4mbar

Filtr částic – poslán na vyčištění od popílku odbornou firmou (pozor žádná chemie, ta filtr nenávratně poškodí!!!) filtr se protisměrně vyčisti (je jako nový vydrží dalších 150tis km) obr. 3

Dále je potřeba otestovat klapku sání V157 (při její poruše neprobíhá regenerace) při jejím měření zjištěno zadrhávání, po rozebrání chyběl zub (mechanické poškození klapky) viz obr. 4

Nová klapka, vyčištěn DPF a nastaven jako nový v ř. j. motoru. Vyměněné všechny žhavící svíčky. Z novu test regenerace za jízdy. Asi po 10 min rozsvícení kontrolky motoru a přerušení regenerace. V závadě opět klapka V157 ! Následovalo napojení osciloskopu potenciometru klapky a to samé na ř.j. motoru. Při jejím měření a akceleraci motoru bylo vidět vynechávání napětí potenciometru.(obr. 5) Ve žlutém rámečku barevné označení kabelu zapojení 1-6. Modrý rámeček napojení osciloskopu přímo na potenciometr klapky sání kabel 1. Kostra, 2. signál potenciometru, 4. napětí potenciometru (+5V). Bílí rámeček kde jsou měřící hroty napojené na řídící jednotku motoru kabel 3. napětí potenciometru, 5. signál potenciometru a 6 kostra. Červené šípky ukazuji propady napájení ke kostře. Tím se samozřejmě kopíruje signál i na signálním vodiči potenciometru ale v bílém rámečku je napětí v pořádku (kabel 5 modrá šipka ok) Takže ř.j. posílá napětí +5V do klapky V157 správně ale ke klapce se ztrácí cestou ve zřejmě ve svazku. Provizorně natažený nový kabel mimo svazek. Od té doby vše v pořádku (test akč.členu) Následovala poslední zkouška kdy se klapka nejvíce používá a to při regeneraci. Celou reg.vše ok až skoro při konci regenerace se znova rozsvítila kontrolka motoru.V závadě zapsaná opět klapka V157.Tentokrát jsem napojil celou klapku sání všech 5 vodičů + proudové kleště na ovládání motorku klapky. Stačilo zap.regeneraci za jízdy a závada naskočila hned, už ne zkrat potenciometru ale nesmyslný signál (8313 Potenciometr klapky v sacím potrubí - nesmyslný signál) Tentokrát byl přerušený kabel k ovladání motorku klapky (obr.8 stejné napětí na obou vedení 14,26V !) Po pátrání přerušenýho kabelu ve svazku se našel i ten první kabel (obr.6) .Vše opraveno(obr.9 červená šipka 12V a modrá správně na kostru, žluty ukazuje že se klapka natáčí - kabel 6 proud.kleště) ve svazku a test poslední regenerace při jizdě(obr.9)  Již vše bez problému .

Na závěr:

  1. špatné žhavky
  2. mechanicky porušené ozubené kolo v klapce
  3. 2x porušené vedení od řídící jednotky motoru ke klapce
  4. Ucpaný filtr pevných částí - protisměrně vyčištěn (zbaven popílku)

Moc závad najednou. Ale nestačilo by jen vyměnit nebo vyčistit DPF aniž by se zjistila přičina zanášení, protože takové auto by se za pár tis km vrátilo zpět s plným DPF .

Foto

fotografie
Obr.1 - Pamět závad
fotografie
Obr.2 - Koncovka výfuku
fotografie
Obr.3 - DPF po vyčištěni - jako nový
fotografie
Obr.4 - Klapka saní - chybí zub !
fotografie
Obr.5 - Měření osciloskopem za jízdy
fotografie
Obr.6 Uhnilý drát ve svazku
fotografie
Obr.7 Měření za jízdy - SuperVag + Osciloskop
fotografie
Obr.8 klapka nehne se KO - stejný průběh napětí ! špatné
fotografie
Obr.9 Správný průběh napětí

Při poskytování služeb nám pomáhají cookies. Používáním webu s tím vyjadřujete souhlas.

SouhlasímVíce informací